Tue Villebro

MINE MÆRKESAGER

12. november 2023

NATUR, KLIMA, MILJØ & DYREVELFÆRD

• Kystsikring er en statslig opgave. “Nordkystens Fremtid” skal understøttes bedre af staten på lige fod med andre fælles-aftaler i danske kystkommuner.
    • Vi er midt i en natur- og biodiversitetskrise, udfordringerne er globale og store, og det er et statsligt ansvar f.eks at sikre hele Danmark mod oversvømmelser og ekstremt vejr.
  • Planerne om tilplantning af 250.000 hektar nyplantet skov skal fremrykkes, og fældningen af ikke hjemmehørende træarter samt udlægningen af 75.000 hektar urørt skov skal stoppes.
    • Vi skal udtage flere lavbundsjorde fra dyrkning til at plante mere skov eller som emne til mere beskyttet natur eller til opstilling af vedvarende energianlæg. Planerne om tilplantning af 250.000 hektar nyplantet skov skal fremrykkes og fældningen af ikke hjemmehørende træarter skal stoppes, da både Douglas- og Sitkagraner hører til nogle af de bedste CO2 støvsugere der findes.

• Nej til høje hegn i Naturnationalparker og ja til mere natur.
  • Muligheden for dispensation fra dyrevelfærdsloven skal fjernes.
    • Jeg har intet imod etableringen af naturnationalparker, hvis de placeres i de områder, hvor der er lokal opbakning fra både borgere og kommunalbestyrelser. Der skal ikke etableres høje hegn på 2,5 meter idet disse hindrer migrationen af ægte vilde dyr. Forvaltning og drift skal tage udgangspunkt i dyrenes naturlige behov, og der skal sikres tilsyn med alle udsatte dyr så man i alle tilfælde lever op til dyrevelfærdslovens oprindelige bestemmelser. Der skal være fri offentlig adgang til alle naturnationalparker.
  • Flere vedvarende energianlæg baseret på vindenergi, solenergi, biogas, geotermi, og andre teknologier, som vi måske ikke engang kender endnu.
    • Vi skal have flere vedvarende energianlæg, som baserer sig på vindenergi, solenergi, bioenergi, geotermi og andre teknologier, som vi måske ikke engang kender endnu. Der er ingen tid at spilde, hvis vi skal nå den forpligtende 70% reduktionsmålsætning i 2030. Der er masser af kapital i markedet til opstille anlæg, men det skorter ofte på den kommunale sagsbehandling og nogle politikeres manglende vilje. Vi skal også lokalt tage ansvar i Nordsjælland.
  • CO2-afgift på landbruget. Den kommende CO2 afgift bør fortrinsvis “lægges i køledisken” og ikke udelukkende på produktionen af vores fødevarer.
  • CO2 optaget af de afgrøder som dyrkes på markerne skal tælle med på positivsiden i opgørelsen af den enkelte ejendoms klimabelastning – det gør den ikke idag.
    • Der kommer en CO2 afgift på landbruget, og det bør vi gå aktivt ind i for at få lagt snittet det helt rigtige sted, men ikke kun på produktionen, men også i “køledisken”. Forskning viser at animalsk produktion i langt de fleste sammenhænge er et nulsumsspil, hvor dyrenes CO2 aftryk aldrig kan blive større end den mængde CO2 de planter de optager indeholder. EU-parlamentet har i 2021 vedtaget en CO2-afgift på EU-importen af industriprodukter fra mindre klima-ambitiøse lande. Dette mener jeg bør inkludere importen af fødevarer. Vi må øge de globale klimaambitioner og forhindre kulstof-lækage.
    • Danske forskere er helt fremme i forreste linje, når det gælder udvikling af fodermidler, som kan begrænse metanproduktionen fra køer og andre drøvtyggere med helt op til 30%. Den udvikling skal vi understøtte og gøre dansk landbrug til et fortsat eksporteventyr fremfor at slå det ihjel med en alt for høj CO2-afgift på produktionen.
  • Kapaciteten på vores rensningsanlæg skal øges. Vi skal mindske vores fosfor og kvælstofudledning så vi lever op til EU´s vandrammedirektiver.
    • Det skal fortsat være en statslig opgave at oprense nogle af de store generationsforureninger, og vi skal investere i at udvide kapaciteten i vores rensningsanlæg, så større vandmængder bedre håndteres, og antallet af overløb nedbringes. Vores miljøindsats skal ikke kun fokusere på fosfor og kvælstofudledning fra landbruget, men også på de store udledninger af urenset spildevand fra vores byer. Vandområdeplanerne i Danmark er vigtige så vi kan leve op til vores ansvar i forhold EU ́s vandrammedirektiver.
  • Dyrevelfærdsloven bestemmelser er ukrænkelige og de skal gælde uanset om det er en offentlig myndighed eller en privat person, som har ansvaret for dyrene. Strafferammen og bødestørrelsen for overtrædelser af dyrevelfærdslovens bestemmelser bør skærpes, og i tilfælde af grov vanrøgt skal der kunne stilles krav om tilsyn af politi med dyrevelfærdsmæssige kompetencer og dyrlæger indenfor 24 timer.

Børn, skole & uddannelse

• Vi skal bevare forældres ret til et frit valg af daginstitution og understøtte etablering af private daginstitutioner.
    • Minimumsnormeringer i daginstitutionerne er nu et faktum. Kvaliteten i daginstitutionerne afhænger ikke udelukkende af antallet af voksne, men også af om pædagogerne skal bruge tiden på at udfylde skemaer, eller på at være sammen med børnene. En god og nærværende ledelse samt dialog med forældrene er i denne sammenhæng også vigtig.
  • Regeringen frisætter nu folkeskolen fra en lang række bindende mål, det ser jeg som den helt rigtige vej at gå.
    • Venstre har sagt det i mange år, men nu er det heldigvis også regeringens mål at frisætte folkeskolen for mange af de bindende mål. Vi skal fortsat have fri og lige adgang til uddannelse. Vi skal opbløde grænserne imellem de frie/private og folkeskolerne ved at sætte sidstnævnte fri.
  • Vi skal bevare 10.klasse og styrke mulighederne for at flere unge kan komme på efterskole.
    • Alle undersøgelser viser at et år på efterskole øger sandsynligheden for, at de unge gennemfører en ungdomsuddannelse, og dette gælder ikke mindst de frafaldstruede unge, som vi har mange af i disse år.
  • Ungdomsuddannelser bør samles i uddannelsescentre. Vi har brug for flere forpligtende fællesskaber imellem de unge, som er med til at give dem ansvar for egen læring, og give dem et bedre tilhørsforhold til deres uddannelse.
    • Jeg vil foreslå at ungdomsuddannelser bør samles i uddannelsescentre, hvor det er muligt at tage både stx/htx/hhx/eux/eud. Vi mangler arbejdskraft især indenfor håndværksfagene. Frafaldet på EUD uddannelserne er næsten 50% og næsten 60% af en årgang tager vejen gennem STX, som peger mod universitetet. Vi har brug for flere forpligtende fællesskaber imellem de unge, som er med til at give dem ansvar for egen læring, og give dem et bedre tilhørsforhold til deres uddannelse.

Arbejdsmarked

• Vi skal lempe på reglerne, så det bliver lettere at importere udenlandsk arbejdskraft til de brancher, som har størst behov.
    • Arbejdskraft er en mangelvare. Danmark skal fortsat være et land for dem der kan og vil, og vi skal derfor ikke blot åbne vores grænser på vid gab for at mætte arbejdsmarkedet, men hjælpe de brancher hvor udfordringen er størst.
  • Selvstændighedskulturen er rygraden i et frit samfund. Vi skal som samfund være langt bedre til at stimulere og støtte iværksættere.
    • Selvstændighedskultur udspringer af lysten, evnen, viljen og muligheden for selv at sætte ting i gang og til at klare sig uden hjælp og støtte fra det offentlige. Jeg synes vi som samfund skal stimulere iværksætterne.
  • Sammenhængskraften mellem by og land er vigtig. Vi skal ikke splitte, vi skal samle.
    • Sammenhængskraften i Danmark som helhed er vigtig. Vores landdistrikter har rigtig meget at byde på ligesom vores byområder. Det er vigtigt, at vi ikke taler det ene op frem for det andet.